Y karta: kuo ypatingi tūkstantmečio vaikai
Nepalenkiama, jokių skirstymų, analizių neatitinkanti paradoksų karta žavi netgi išgirtąją savo vyresnėlę – X kartą. Visas pasaulis desperatiškai bando sužavėti šiuos herojus, nors niekas iš tikrųjų jų neperpranta. Gal todėl, kad Y karta, dar vadinama „Aš“ karta (angl. Generation Me), kaip tik šiuo metu keičiasi: tūkstantmečio vaikai, kuriems dabar 15–30 metų, tebekuria savo svajones, ribas, idealus. Tačiau tikrai neprasprūsta nepastebimi – juk šios kartos atstovai sudaro beveik ketvirtį pasaulio populiacijos – vien JAV jų gyvena 90 milijonų. Gimę devintojo dešimtmečio viduryje – iki 2001 m. rugsėjo 11 d. – yra puikiai perpratę įvairiausiais tinklais sujungto pasaulio logiką, jiems artimi paradoksai ir skaitmeninės eros paprastumas. Juos ugdė leidybos kompanijos „Marvel“ sukurti herojai, serialai ir hiperkomunikacija, tad patys užaugę superherojais šios kartos atstovai prieštaringumą vertina kaip privalumą.
Technologijos ir realybė
Jie toli gražu nepanašūs į informatikus moksliukus, dienų dienas leidžiančius kodų pasaulyje. Tūkstantmečio vaikai naująsias technologijas naudoja realiai jų neperpratę. Jiems svarbiausia, kad technologijos veiktų čia ir dabar: iškviesta mašina ar užsakyta pica atkeliautų laiku. Tad visi jų pamėgti tinklai veikia nuolat (17–25 metų žmonės į telefoną pasižiūri maždaug 123 kartus per dieną), o mėgstama muzika prieinama bet kuriuo metu. Trumpai tariant, jie perka, mokosi, jungiasi į virtualybę, tačiau iš tikrųjų juos jaudina tik realios patirtys.
Narciziški ir geranoriški
Dažnai vadinami „Aš“ karta, tūkstantmečio vaikai asmenukę ir savo gyvenimą pavertė komunikaciniu „Snapchat“ ir „Instagram“ programėlių ginklu. Visais kampais daromi autoportretai pasakoja apie jų gyvenimo stilių („lankiausi ten, patiko anas filmas, rengiuosi šitaip, valgiau štai ką...“) ir visa tai daroma su nerūpestinga, beveik nekalta tuštybe. Dienoraštis tapo viešas. Kita vertus, būdama labai sociali, ši karta linkusi dalytis viskuo: verčiau renkasi kieno nors butą per „Airbnb“ nei viešbutį, bendro naudojimo mašiną kelionėms, yra labai jautrūs labdaros ir pagalbos projektams.
Nostalgija ir aukštosios technologijos
Blaškydamasi tarp vaikystės pasaulio ir inovatyvios, nors neaiškios ateities, ši karta išsiugdė savotišką skonį vintažui: prisiminkite beprotiško pasisekimo sulaukusį „Stan Smith“ sportinių batelių sugrįžimą, skandinaviško retro stiliaus baldų išpopuliarėjimą, devintojo dešimtmečio videožaidimų grafikos ir vinilinių plokštelių atsigavimą, nuotraukas sendinančių „Instagram“ ar „Pinterest“ filtrų atsiradimą. Ši nostalgija labiau paremta estetika, nes tikrai nė vienas nesutiktų grįžti į lėto belaidžio interneto ar neišmaniojo telefono laikus.
Džiaugsmingi ir romantiški
Vaizdo, o vėliau tiesioginių transliacijų programos visiškai sunaikino seksualumo tabu. Ši karta užaugo po čiužiniu ne slėpdama „Playboy“ žurnalų su pusnuogėmis merginomis, o sėdėdama priešais ekraną ir be jokių pagražinimų stebėdama intymiąją akrobatiką. Seksas yra jų pasaulio dalis, todėl tūkstantmečio vaikai kur kas tolerantiškesni nei jų vyresnėliai: jie nesivadovauja lyčių stereotipais, yra atviri pokyčiams ir skirtumams. Tačiau pažinčių ir atsitiktinio sekso programėlė „Tinder“ nedraudžia jiems svajoti apie amžiną meilę, kurią gali sutikti kavinėje ar „Facebook“.
Cinikai ir optimistai
Karta, kurią sunku apmauti, puikiai nutuokia apie ekonomikos veikimo principus: internete jie gali rasti visą reikalingą informaciją. Tad juos kartais žeidžia šiai kartai skirtos tokių prekės ženklų kaip „Apple“ ar „Nike“ verslo strategijos. Nepaisant to, jie lieka paradoksaliai ištikimi prekės ženklų prestižui. O iš tiesų, kad patiktumėte šiai kartai, tereikia nepersistengti ir būti nuoširdiems. Ši karta dievina tuos, kurie investuoja į jų ateitį, ekologiją, žmogaus teises ir aplinkosaugą. Žodžiu, tūkstantmečio vaikų širdis minkšta ir jie jaučia atsakomybę už ateitį.
Besidalijantys individualistai
Globalios kultūros apogėjuje bręstanti karta dievina suasmeninimą ir individualumą: dėvi ką nors išskirtinio, pavyzdžiui, kasdienius daiktus mėgsta pažymėti išskirtiniais piešiniais ar ženklais, arba ieško vintažinių lobių. Jiems patinka jaustis vieninteliais, asmeninis pritaikymas jiems atrodo kaip aukščiausias prabangos taškas, kita vertus, jie vertina visiems suprantamą skaitmeninių prietaisų paprastumą. Visi gali prisijungti prie „Youtube“, bet kiekvienas gali susikurti ir nuosavą kanalą – ta pati logika galioja ir socialiniame tinkle „Facebook“. Svarbiausia turėti kuo išsiskirti iš minios.
Ambicingi ir abejingi
Tūkstantmečio vaikų idealai didingi ir galingi, tad juos menkai veikia pinigų galia (jie bent jau nėra šios kartos tikslas). Tačiau jie tiki sėkme. Vyresnės kartos jiems įrodė, kad disciplina, darbas iki išsekimo ir diplomai buvo pervertinti ir nepakankamai veiksmingi. Tad ši karta sėkmės garantu laiko pasitikėjimą savimi, kurį demonstruoja labiausiai sekamos „Instagram“ programėlės ir televizijos realybės šou žvaigždės. Naujosios kartos iššūkis: maksimaliai išnaudoti savo kūrybingumą, o tada jau ir pasaulis juos atras...
Pagr. nuotrauka - "L'Officiel Mada" redakcijos archyvas (Vida Press)