Dizainerė Elvira Gasanova: ukrainietės yra be galo stilingos, o dėl karo tampame stipresni
„Gasanova“ ir „Damirli“ - du ženklai, sparčiai populiarėjantys pasauliniame mados ringe. Už jų stovi ukrainiečių dizainerė Elvira Gasanova, pasakojanti „L'Officiel Lithuania“ apie savo kūrybą ir jos užkulisius.
„Gasanova“ yra gatavų drabužių prekės ženklas, gimęs Donecke, Ukrainoje. Šio mados ženklo estetika kalba apie mados ikonomis tapusias asmenybes: pagalvokite apie šiuolaikinę aristokratiją, aukštos klasės ir lengvos elegancijos derinį, paįvairintą netikėtomis detalėmis. Ženklo įkūrėja E. Gasanova sako, kad ją be galo žavi puošnūs įvaizdžiai, todėl išskirtine jos kūrybos detale tapo kristalų spindesys.
Kaip pradėjote dirbti moteriškos mados dizaino srityje?
Turiu medicininį išsilavinimą, tačiau mano mama visada siuvo, o man ši veikla irgi buvo įdomi. Iš pradžių savanoriavau Donecko mados dienose, vėliau kitame renginyje nusprendžiau išbandyti savo kaip dizainerės jėgas. Donecke turėjau daug draugų, tarp jų – fotografų ir modelių, tai padėjo man ne tik sukurti gerą kolekciją, bet ir ją greitai parduoti.
„Gasanova“ garsėja kristalais puoštomis vakaro suknelėmis ir aksesuarais. Kodėl tai tapo svarbia jūsų kūrybos detale?
Man patinka puošnus vakarinis stilius, todėl ir pasirinkau savo kūrybai naudoti kristalus. Tai darau tikrai dažnai. Iš krištolo audinio siūti ar juo dekoruoti drabužiai yra labiausiai geidžiami mūsų klientų. Tiesa, mašininis darbas su akmenimis reikalauja daug įdirbio ir laiko. Tčiau mėgstu dirbti ir su aukštos kokybės vilnos kostiumais, tokiais rengiame ir pirmąją Ukrainos ponią. Visada žinome, kas vilkės mūsų ženklo sukurtą drabužį, todėl kūrybinis procesas yra sklandus. Svarbu suprasti savo klientą.
Kaip renkatės spalvas savo kolekcijoms?
Mano mėgstamiausia spalva yra juoda, ją dažnai pritaikau kolekcijoms, juoda dominuoja ir naujausioje. Tačiau spalvų pasirinkimas gali keistis nuo mano savijautos, tam tikro laikotarpio. Pavyzdžiui, kai laukiausi, sukūriau labai ryškią ir spalvingą kolekciją.
Ar yra kokių nors istorinių laikotarpių ar menokrypčių, kurios turi įtakos jūsų kūrybai?
Trečiojo dešimtmečio stilius man daro didžiausią įtaką. Tai kažkas didingo, ryškaus ir blizgančio, tokio, kaip nesibaigiantys ir kvapą gniaužiantys Getsbio vakarėliai. Dievinu šį laikotarpį, tai metas, kai moterys pradėjo tapti savarankiškos ir be galo stilingos.
Ar anksčiau bendradarbiavote su kitais dizaineriais arba prekių ženklais?
To daryti dar neteko, tačiau kaip tik dabar svarstome galimybę bendradarbiauti su kitais. Visada norėjau imtis bendrų darbų ir projektų tik su kuo nors didesniu.
Kaip jūsų kūryboje atsispindi tvarumas?
Negaminame drabužių dideliais kiekiais, taip išvengiame perteklinių gaminių. O kolekcijos yra nesenstančios, visuomet aktualaus dizaino. Pastaraisiais metais dažnai renkuosi „oversized“ siluetus, tokie vyrauja jau kurį laiką ir tapę garderobo klasika.
Pasidalinkite įsimintinais momentais savo darbe.
Būtų sunku išsirinkti, mūsų darbe kiekviena akimirka yra įsimintina. Prekės ženklo istorijoje jau buvo du momentai, kai šalyje įvyko pagrindiniai įvykiai – 2014-aisiais, karo pradžia, kai prekės ženklas buvo ką tik iškilęs, ir 2023 metais, kai vyko plataus masto karas, o tuo pačiu ir naujas prekės ženklo augimas.
Ką manote apie tradicijų ir naujovių pusiausvyrą madoje?
Tai svarbu, visada stengiamės išlaikyti šių dalykų pusiausvyrą. Turime ir tokias kristalais išsiuvinėtas sukneles kaip tradiciniai ukrainiečių tautiniai marškiniai vyšyvanka. Taip pat kuriame gaminius, kuriems pasitelkiama dirbtinį intelektą.
Ar reklamuojant savo kūrybą tarptautiniu mastu teko susidurti su kokiais nors kultūriniais iššūkiais? Kuo apskritai pasaulinėje mados scenoje išsiskiria ukrainiečių moterų mada?
Mano verslo egzistavimas ir plėtra yra sudėtingi, bet tai yra mano gyvenimas ir dėl jo aš tampu stipresne. O Ukrainos madą išskiria tai, kad mes sparčiai vystomės, dabar turime daug šaunių ukrainietiškų mados ženklų. Jie yra skirtingi ir unikalūs. Ukrainietės nesistengia sekti mados, jos šią kuria. Pavyzdžiui, ukrainietė Julie Pelipas, buvusi „Vogue“ stilistė, o dabar dizainerė, yra tikra mados ikona. Mados savaičių metu demonstruojami jos įvaizdžiai įkvepia ne vieną.
Kokia yra Ukrainos mados ateitis?
Manau, kad po karo Ukraina bus kita mados sostinė po Paryžiaus ir Milano. Visi norės čia atvykti, o ukrainietės bus kaip visada be galo stilingos.
Papasakokite apie dabartinę situaciją Ukrainoje, kaip kūrybingi žmonės atsilaiko prieš negandas, kaip vyksta gamybos procesai?
Ukrainoje susiduriame su žmonių stokos problema, nes daug specialistų išvyko dėl didelio masto karo. Be to, iš užsienio atvežti audinius ir visa kita, kas reikalinga siuvimui, dabar yra tikrai sunku. Bet dėl to mes tobulėjame, stiprėjame ir dirbame daug daugiau nei anksčiau.
Papasakokite apie savo vyriškos mados prekės ženklą „Damirli“ ir projektą „Superhumans“, prie kurio prisidėjote.
Nuo pat ženklo „Gasanova“ pradžios, pas mus ateidavo daug vyrų, kurie lydėdavo savo moteris ir tiesiog sėdėdavo jų laukdami. Visada norėjau ką nors padaryti ir dėl jų, tada sutikau savo būsimą vyrą, kuris tapo mano įkvėpimu ir pavyzdžiu mados ženklo „Damirli“ stilistikai.
Vykstant karui, stebėjau nuostabų projektą „Superhumans“, jaučiau, kad turiu prie jo prisidėti. Siuntėme šiai iniciatyvai drabužių, bet norėjau labiau įsitraukti į projektą. Man šie žmonės, šalies gynėjai nukentėję karo metu, atrodė tikri superžmonės, norėjau, kad pasaulis juos pamatytų stilingus, pasitikinčius savimi, nors ir netekusius galūnių. Jie yra tokie patys kaip mes ir iš tikrųjų dar stipresni už kiekvieną iš mūsų. Norėjome parodyti, kaip svarbu savo karo didvyrius suvokti ne per jų sužalojimų prizmę, o kaip įkvepiančius žmones, kuriais žavimės. Karas atnešė daug sielvarto Ukrainai ir visi mokomės su juo gyventi. Nustoti suvokti protezus kaip uždraustą temą – vienas svarbiausių žingsnių link sužeistų karių psichologinės reabilitacijos.
Ar jūsų kuriamoje madoje atsispindi įvairovė?
Taip, kuriame skirtingus drabužius kiekvienam. Skirtus įvairius dydžius vilkintiems žmonėms, skirtingų ūgių, galiausiai tinkamus skirtingo amžiaus grupėms.
Kaip bėgant metams keitėsi jūsų stiliaus estetika?
Jis tapo grynesnis. Pradėjome nuo įvairių tipų drabužių, o dabar mūsų kolekcijos yra išgrynintos, aiškios stilistinės krypties.
Ar yra kokių nors mados ikonų ar įžymybių, kurias norėtumėte apsirengti?
Mano sesuo žavisi Beyoncé, tad mūsų drabužiais ji norėtų matyti vilkinčią „queen B“. O aš... Yra daug įžymybių, kurias norėčiau aprengti, bet tai ne svajonė, o planas. Svajojau apie Ukrainos pirmąją ponią ir dabar dirbame kartu.
Kokios veiklos laukia šiemet?
Esame oficialiame Londono mados savaitės tvarkaraštyje. Tai tapo įmanoma, nes Ukrainos mados savaitės komanda mums padeda visa tai įgyvendinti. Paruošėme labai gražią kolekciją. Jos simbolis yra aguona, tad interpretuosime ją kaip visų karinių ginkluotų konfliktų aukų atminimo simbolį nuo pat 1914 m.