Mada

Prabangios mados kūrėjas Kasheris: kūryba mane daro drąsesniu žmogumi

„Autentiškumą skatina tikros emocijos, vidinis balsas ir išgyventi potyriai“, – teigia įvairiomis kūrybinėmis disciplinomis sėkmingai žongliruojantis latvis Kasparas Blumas-Blumanis (Kasheris). Prabangios mados kūrėjas ir stilistas, įkvėptas projekto „Driven by Design“, sukūrė kolekciją, kurioje drabužiai ir aksesuarai tampa materialia „Jaguar“ dizaino filosofijas išraiška.

stage concert crowd person lighting machine wheel clothing hat car

Kasheri, papasakok apie „Driven by Design“. Kodėl nusprendei prisijungti prie šio meno projekto?

Mėgstu sau mesti iššūkius, kurie augina mane kaip menininką ir dizainerį. „Driven by Design“ – tai rafinuotumo, kūrybinės išraiškos ir drąsos šventė, vienijanti talentingus Baltijos regiono kūrėjus. Tikiu, kad būtent drąsa ypač svarbi kiekvienam kūrėjui, siekiant išeiti už komforto zonos ribų. Juk būtent tuomet ateina netikėčiausios idėjos, kuriose praktiškai pajuntama tikroji, visas ribas ar išankstines nuostatas peržengianti saviraiškos laisvė. Man labai malonu būti šio projekto dalimi. Tiesą sakant, „Jaguar“ neįsivaizduoja, kokia kūrybos kryptimi aš einu. Tai tikrai fenomenalu! Labai laukiu spalio mėnesio, kai pasirodys ši kolekcija, kurios kūrimo procese galėjau nevaržomai atsiduoti savo kūrybiškumui ir likti ištikimas savo pagrindinei misijai – gražinti žmones.

Ar galėtum, neatskleisdamas per daug detalių, išduoti, kaip atrodys mini kolekcija, įkvėpta netikėto konteksto – tavo potyrių vairuojant naujausios kartos „Jaguar F-PACE“?

Ekscentriška eklektika nuolat lydi mano kūrybą, tad ir ši kolekcija trykšta gyvybingomis spalvomis, tokiomis kaip ryškiai rožinė, tamsiai mėlyna ir juoda. Kūrybinio proceso metu nusprendžiau naudoti daug įvairių tekstūrų audinių bei medžiagų, tokių kaip oda, plastikas, metalas. Taip pat daug dėmesio skyriau klasikinei estetikai dažnai priskiriamoms detalėms, kurios kolekcijos kontekste tampa subtiliais akcentais, – tai perlai ir šilkiniai kutai. Kiekvienas drabužis pasakoja savo istoriją ir perteikia nevaržomos laisvės pojūtį. Na, o pati kolekcija bus demonstruojama dviejų mados šou metu prestižiniame „Sky & More Fashion & Show“ renginyje. Tikiuosi, ji įkvėps tiek mados, tiek ir automobilių pasaulio entuziastus.

clothing hat person car transportation vehicle sun hat

Atrodo, tavo kūryba labai įvairialypė. Kuri prabangias skrybėles bei drabužius, esi žinomas dėl unikalaus turinio socialinės medijos kanaluose ir dirbi stilistu. Ar galėtum apibūdinti savo kūrybos braižą, kuris vienija tavo puoselėjamus kūrybos laukus?

Savo profesinės karjeros kontekste kartais jaučiuosi taip, lyg kasdien žongliruočiau įvairiomis kūrybinėmis veiklomis. Visos sritys, kuriose dirbu, nesvarbu, ar tai būtų mados dizaino kūrimas, darbas stilizuojant televizijos laidų vedėjų įvaizdį ar kuriant kampaniją socialinės medijos kanalams, man reiškia labai daug. Myliu savo darbą. Ir net jei taip neatrodo iš pirmo žvilgsnio, visos mano kūrybinės veiklos glaudžiai viena su kita susijusios. Kiekviena sritis mane kaip asmenybę augina tikrai greičiau, nei tai įvyktų koncentruojantis į vieną nišą (juokiasi). 

Kuriu ir darau tai, kas man artima. Nors gali skambėti kiek banaliai ir egocentriškai, kurdamas pildau savo svajones, kurios tarsi atgyja ir įgauna naujus formatus.

Ar prisimeni savo pirmąjį kūrybinį darbą? Galbūt pameni, kokias emocijas išgyvenai pradėjęs kurti mados dizainą?

Galbūt skambės kiek netikėtai, bet pirmasis mano kūrybinis projektas buvo su Latvijos policija. Laimėjau jų rengtą konkursą ir gavau užduotį sukurti naujas šalies policijos pareigūnų uniformas. Žinoma, neribojant savo kūrybinių užmojų mados kontekste. Man tai buvo milžiniškas iššūkis! Tai buvo mano pirmas viešai vykdomas kūrybinis mados dizaino projektas, kurį stebėjo tiek žurnalistai, tiek ir visuomenė. Smagu, kad galiausiai viskas pavyko puikiai, o pats kūrybinis procesas ne tik suteikė dar daugiau techninių žinių, bet tapo puikia treniruote, kaip tinkamai valdyti stresą. Net ir dabar, įgyvendinęs daugybę projektų, galiu drąsiai sakyti, kad būtent kūryba mane iki dabar moko ramiau pasitikti kylančią baimę, ramiau pereiti sudėtingus gyvenimo etapus ir kovoti už idėjas, kuriomis nuoširdžiai tikiu. Kūryba daro mane stipresniu žmogumi.

adult male man person car vehicle spoke wheel chair dress

Kaip atrodo tavo kūrybinis procesas? Mėgsti kurti individualiai ar prioritetą visgi skiri darbui su komanda?

Dabar galiu tikrai džiaugtis – per pastaruosius metus subūriau nuostabią komandą. Tai savo sričių profesionalai, kuriais besąlygiškai pasitikiu. Visgi buvimas vienatvėje man taip pat be galo svarbus. Dažniausiai prieš didelių projektų startą bent savaitei išvažiuoju pabūti vienas prie jūros. Vienatvė man padeda išsigryninti kūrybinę viziją, sukurti pirmuosius eskizus, detaliai į savo dienoraštį susirašyti kertines mintis. 

Kitas etapas – savo vizija pasidalyti su kolegomis, kurie atvirai išsako savo mintis bei su kuriais mane vienija darbo etika ir estetikos suvokimas. Nors komandoje žmonių nedaug – stilistas, siuvėjai, profesionalūs dizaino raštų kūrėjai, – kiekvieno iš jų patirtis ir savitas žvilgsnis prisideda gimstant galutiniam produktui. Nors ir pats moku siūti, daugiau nei keturiasdešimt metų patirties turintis profesionalas užtikrins maksimaliai gerą kokybę. Man labai gražu pastebėti, kad bėgant laikui mūsų vizija įgauna tą pačią kryptį, tad kartais dirbame nė nesikalbėdami (juokiasi). 

Kalbėdamas apie dizainą vis akcentuoji emocijų bei vidinio širdies balso svarbą. O kokią vietą tavo kūryboje užima disciplina ir praktiškumas? 

Mėgstu ryškumą, ekscentrišką estetiką, bet taip pat tikiu, kad dėvimas daiktas ar aksesuaras pirmiausia turi atlikti ir konkrečią funkciją, būti dėvimas. Eklektika gali būti elegantiška ir nepavaldi laikui, todėl siekiu, kad net ir beprotiškiausios mano idėjos būtų lengvai suprantamos. Be abejo, kokybė – kertinė mano kūrybinio darbo ašis. Jei kuriu dizaino objektą, jis turi atrodyti puikiai žvelgiant iš bet kurio kampo. Prisipažinsiu, esu perfekcionistas, tad kiekvienas produktas turi būti išpildytas tobulai. Taip pat man itin svarbu, kad sėkmingai jungčiau kūrybinę viziją ir komercinę veiklos kryptį. Juk tai du pasauliai, kurie privalo egzistuoti kartu, siekiant vystyti sėkmingos dizaino krypties konceptą. Net ir patys kūrybiškiausi žmonės negali visiškai pabėgti nuo disciplinos, skaičių ir racionalaus mąstymo. 

Man nuoširdžiai rūpi būti punktualiam ir išlaikyti griežtą profesionalumo lygį, tad to tikiuosi ir iš aplinkinių. Pastebiu, kad neretai žmonės įsivaizduoja, kad jei esu kūrybiškas žmogus, negaliu būti griežtas ar valdyti su verslu susijusių procesų. Dirbdamas esu tiesmukas, griežtas ir siekiantis tik paties geriausio rezultato. Dirbdamas dizaino srityje negali pasislėpti už kito nugaros, turi būti stiprus ir tvirtai stovėti už savo pamatines idėjas, o disciplina turi tapti tavo kasdienybės dalimi.

spoke lighting coat adult male man person car alloy wheel formal wear

Klausantis tavęs atrodo, kad, jei tik norėtum, į savo dienotvarkę sutalpintum dar daugiau veiklų. Ar yra kitų kūrybos sričių, kurias norėtum išbandyti?

Tikrai taip! Labai noriu dainuoti bei kurti muziką. Pirmas realybės šou, kuriame dalyvavau, buvo muzikinis dainų projektas. Pasiekiau finalą, o prizas buvo kiek neįprastas – vaidmuo miuzikle. Su trupe keliavome po visą Latviją, o ši viešai transliuota kelionė, kuri įvyko prieš dvylika metų, suformavo mano – Kasherio – asmenybę, kurią dabar mato visi. Šiuo metu mano aistra dainavimui yra atsidūrusi antrame plane, o prioritetą skiriu madai bei dizainui. Visgi mintyse sukasi idėjos, kaip galiu sau mesti kūrybinį iššūkį būtent muzikos kontekste. Taip pat norėčiau daugiau paeksperimentuoti su aktoryste. Šią vasarą jau teko filmuotis televizijos seriale bei išpildyti vaidmenį teatre. Ateityje tikrai matau save tiek kuriantį muziką, tiek ir vaidinantį.

O kaip šiose srityse siektum išlaikyti autentiškumą, būdingą tau, kaip mados kūrėjui? 

Gyvename nenutrūkstamos masinės informacijos laikais, tad anksčiau, sugalvojęs naują idėją, pirmiausia naršydavau internete, siekdamas įsitikinti, kad ji jau nėra išpildyta. Sugalvoti naujus kūrybos formatus ir išlaikyti autentiškumą šiais laikais tikrai labai sunku. Tai ypač aktualu madoje. Prisimenu, buvo etapų, kai jaučiausi prislėgtas, matydamas jau išpildytas idėjas, kurios mano mintyse entuziastingai kildavo kaip naujos. Dabar, įgavęs daugiau patirties, vadovaujuosi savo instinktais ir širdies balsu. Analizuoju savo emocijas ir bandau jas ištransliuoti, pasitelkdamas savo kūrybą. Na, o jei pasaulyje ir buvo sukurta panašios spalvos ar dizaino skrybėlė kaip mano, žinau, kad manasis kūrybos objektas pasižymės unikaliomis detalėmis, kurios reprezentuoja mano braižą. 

Mūsų pokalbio metu kūrybiškumas tapo centrine ašimi. Ar manai, kad kūrybiškumas yra įgūdis, kurį reikia nuolat puoselėti? 

Manau, kad kūrybiškumą lemia abu įvardyti faktoriai – tiek įgimtas polėkis, tiek ir disciplinos lydimas įgūdžių puoselėjimas. Kad ir kaip būtų, tikiu, jog kiekvienas kūrybinis talentas, vedamas techninių sugebėjimų, gali sistemingai tobulėti tik dirbdamas, įgydamas daugiau patirties, išeidamas už komforto zonos ribų. Kai kūrybiškumas susilieja su sunkiu ir nuosekliu darbu – įvyksta magija.

Kadangi kūrėjų ir dizainerių gerbėjai bei auditorija dažniausiai pamato tik galutinį darbo rezultatą – tavo įvardijamą magiją, – pakalbėkime apie šios srities profesionalų darbo užkulisius. Ar manai, kad įvairiose kūrybinėse disciplinose dirbantiems žmonėms svarbu atvirai kalbėti apie jų kūrybinį procesą?

Tai labai svarbus klausimas! Manau, šioje industrijoje auditorijai labai svarbu žinoti detalią drabužio ar aksesuaro kūrimo istoriją. Juk šiais laikais žmogus nuomonę susidaro į daiktą pažvelgęs mažiau nei keletą sekundžių, tad būtent daikto kūrimo kelionė suteikia platesnį žvilgsnį bei kuria vertę. Pavyzdžiui, jei naujas drabužis buvo pagamintas naudojant tavo mamos vestuvinės suknelės ar senelio dėvėto kostiumo audinį, daiktas tampa neįkainojama vertybe. Dėl šios priežasties pats mėgstu detaliai pasakoti apie savo įkvėpimą, kūrybinio proceso iššūkius ir aplinkiniams kurti vaizdinį, kuris tarsi užkoduotas galutinėje produktų estetikoje. Net ir modeliai, demonstruodami drabužius ant podiumo, pristato ne daiktą, o dizainerio sukurtą istoriją. Gyvename istorijų pasakojimo laikais, tad, tikiu, bet koks kūrybinis produktas nėra išimtis. 

Manau, kad kūrybiškumą lemia abu įvardyti faktoriai – tiek įgimtas polėkis, tiek ir disciplinos lydimas įgūdžių puoselėjimas.

Per pastaruosius metus galėjome stebėti, kaip įvairių kūrybinių disciplinų atstovai eksperimentuoja bendradarbiaudami. Ar manai, kad šis fenomenas svarbus?

Taip! Mano manymu, šis fenomenas ypač palietė mados pasaulį ir jį pakeitė. Anksčiau pats įsivaizdavau, kad mada skirta tik siauram žmonių ratui. Bendri kūrybiniai projektai tarp įvairių prekės ženklų bei kūrėjų tiek madą, tiek ir dizaino sritį paverčia liberalesne ir savaip priartina prie platesnės auditorijos. Džiugu, kad pats turėjau galimybę tapti netikėtai mados ir automobilių dizaino pasaulius sujungiančio „Jaguar“ meno projekto „Driven by Design“ dalimi. Šiame kontekste saviraiškos laisvė gimė visiškai naujame amplua. 

Kasheri, kadangi „Driven by Design“ projekto tikslas įkvėpti kūrybiškas sielas dalytis patirtimi, interviu pabaigoje noriu paprašyti, kad įsivaizduotum, jog esi kambaryje su daugybe įvairių sričių jaunų kūrėjų. Kokiais svarbiausiais patarimais norėtum pasidalyti su jais, jei turėtum tik penkias minutes?

Turiu du patarimus. Pirmiausia, kiekvienas menininkas ar kūrėjas privalo ne tik puoselėti savo unikalią kūrybą, bet ir mokėti ją parduoti. Savo kūrybą junkite su realybe, kurioje svarbią vietą užima komunikacija, savo istorijos pasakojimas bei... skaičiai! Verslumas ir kūryba – šie faktoriai, sėkmingai egzistuojantys kartu, kuria sėkmės formulę. Kiekvienas kūrėjas turi mokėti pristatyti ir parduoti savo idėją, o tai reikalauja įgūdžių, kuriuos, tikiu, galima įgyvendinti tik metant sau iššūkį. 

Na, o antras patarimas gali nuskambėti kiek banaliai – privalai tikėti savo idėja labiau nei bet kas kitas, o kalbant apie savo veiklą tavo akys turi spindėti. Banalu, bet tai tikra tiesa (juokiasi). Savo karjeros metu ne kartą buvau įvairių komisijų, vertinančių jaunus dizainerius, narys. Iš savo patirties galiu pasakyti, kad dažniausiai šios srities profesionalai ieško ne įspūdingos idėjos, o asmenybės. Būtent žmogus, kuriantis dizainą, – pati svarbiausia kūrybos grandis. Taip pat tikriausiai nieko nenustebinsiu pasakydamas, kad dabar kiekvienas kūrėjas turi pasirūpinti stipriu turiniu socialinės medijos kanaluose. Techninis idėjos įgyvendinimas, estetiškai pateikiama kūrinio istorija, verslumas – tai sritys, kurias karjeros pradžioje privalo valdyti kiekvienas kūrėjas.

ARTURS MARTINOVS („COLORTIME AGENCY“) nuotraukos

Rekomenduojame