Mada

Kultūrų istorijos: mados namai, pristatantys Jamaikos amatininkų meistrystę

LVMH premijos finalininkė Rachel Scott per savo prekės ženklą Diotima pasauliui pristato Jamaikos amatininkų meistrystę.

DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.
DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.

Paryžiuje vykusiame prestižinės LVMH premijos pusfinalyje dizainerė Rachel Scott pristatė savo prekės ženklo Diotima kolekciją. Sugrįžusi namo į Jamaiką, ji pirmiausia susitiko su Kingstono amatininkėmis, kurių nėriniai tapo esmine jos kūrybos detale. „Jos norėjo pamatyti visas nuotraukas, išgirsti, ką žmonės mano apie jų darbą. Jos taip didžiuojasi, kad jų darbas taip vertinamas“, – pasakojo R. Scott. LVMH premijai ji pristatė savo kūrybą, kurioje gausu Jamaikos nėrinių. Darbus vertinusioje komisijoje buvo dizaineriai Jonathanas Andersonas iš Loewe, Maria Grazia Chiuri iš Dior ir Marcas Jacobsas. Gana įpareigojanti kompanija. Galiausiai R. Scott, pirmoji į pusfinalį patekusi jamaikietė, tapo viena iš devynių finalininkų, besivaržančių dėl 300 tūkst. eurų premijos ir LVMH mentorystės. Ir net jei R. Scott jaudinosi, to visai neparodė. Priešingai – ji buvo energinga, gyvai reaguojanti į komisijos komentarus, pasirengusi kūrybą parodyti pasauliui.rų

blazer coat jacket long sleeve formal wear suit adult female person woman
Dizainerė Rachel Scott.

Iš Kingstono R. Scott persikraustė į JAV, kur Colgate universitete studijavo prancūzų kalbą ir menus. 2006 metais baigusi mokslus, įstojo į Milano institutą „Istituto Marangoni“, kur mokėsi mados dizaino ir keliavo tarp Europos ir Amerikos, nes jau dirbo dizainere tokiems prekės ženklams kaip J.Mendel ir Elizabeth & James. Nors 2021 metais įkūrė Diotima, ji kurį laiką ir toliau dirbo dizainere Rachel Comey prekės ženklui, kol galiausiai pajuto, kad atsidėti abiem tiesiog neįmanoma. Tad dabar ji rūpinasi tik Diotima kūryba ir keliauja tarp Niujorko ir Kingstono, nes vienas miestas jos verslo, kitas – jos kūrybiniai namai.

adult female person woman face happy head smile clothing coat
DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.

Prekės ženklo pavadinimas Diotima vienija senovės graikų ir šiuolaikinę vokiečių ir amerikiečių filosofiją. Platono kūrinyje „Puota“ Diotima yra Sokratui meilės paslaptis aiškinanti žynė. R. Scott ši mintis pasirodė „savaime graži“. Galiausiai, sprendimą prekės ženklą vadinti Diotima vardu pastūmėjo faktas, kad šios žynės mintis meilės ir kultūros klausimais plėtojo filosofas Herbertas Marcuse knygoje „Erotas ir civilizacija“. „Jis kalba apie kultūros kūrimą, pasitelkiant nerepresinę meilės sublimaciją ir man ši idėja tokia neįtikėtina“, – aiškina ji.

adult female person woman lady dress formal wear face smile finger
DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.

Diotima prekės ženklas persmelktas Karibų šaknų, Niujorko energijos ir noro išsiaiškinti, kas yra prabanga per laiko ir minties perspektyvą. Menininkė vengia banalios nostalgijos Jamaikai temos, verčiau renkasi jos vystymosi, kūrybos temas. Banguojantis nertas audinys virsta tekstūrinėmis kelnėmis, o milžiniškos servetėlės – dailiomis voratinklius primenančiomis palaidinėmis ar suknelėmis. „Mano kūryba koncentruojasi ne į šiuolaikinius drabužius, o bando atskleisti dabartinės žmonių aprangos dvasią.“ Nėrimas – tik rankomis atliekamas amatas. Dėl technikos sudėtingumo šio veiksmo negali atkartoti mašinos. Vienai servetėlei nunerti reikia pusantros dienos darbo, tad naujo gaminio atsiradimo greitis priklausys nuo rankų miklumo. „Žmonės neretai mano, kad nėriniai yra poilsio drabužis. Nežinau, kaip dėl to jaučiuosi. Gal į juos reikėtų žiūrėti rimčiau?“ – sako Rachel. Jos manymu, kuriami drabužiai yra mada, o ne baziniai paplūdimio apdarai. Diotima pasaulyje prabanga yra procesas, laikas, detalės. Įprastai jos drabužiai iš pradžių atsiranda eskizuose, tuomet kuriami pavyzdžiai. Nertas detales iš pradžių rankomis nuneria meistrai, vėliau jas prie drabužio priderina pati R. Scott. „Mėgstu žaisti nėriniais ant kūno ir galiausiai jiems randu labai netikėtas vietas. Nuolat kažko mokausi ir sužinau naujų dalykų“, – kalba R. Scott.

finger person adult female woman face photography portrait dress fashion
DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.

R. Scott taip pat dirba su rankų darbo škotišku tvidu, taip pagerbdama ryšį tarp Karibų salyno ir Jungtinės Karalystės gyventojų. Savo darbą ji mato kaip galimybę išryškinti šių santykių disonansą ir harmoniją, suderinti nertinį ir tvidą, tradicinius amatus ir prabangą. „Man labai patinka mintis, kad lėtoji mada jau pati savaime yra prabangi. Ar gali būti kas prabangiau už kito žmogaus rankų darbą?“ – klausia dizainerė.

Tvarumas jau tapo didelių ir mažų prekės ženklų raktažodžiu. Tačiau vartotojai jau išmoko atskirti žaliąjį apsimetinėjimą ir geba užduoti sudėtingesnius klausimus. „Tokiems gamintojams kaip Zara gana lengva teigti, kad jų medžiagos tvarios. Ką tai reiškia iš tiesų? Jie sakosi perdirbantys vandens butelius, bet ir toliau gamina mases drabužių. Gana lengva susukti galvą, kad toks darbo būdas tvarus, nors taip tikrai nėra.“

beachwear clothing dress adult female person woman photography
DIOTIMA 2023 m. rudens prekolekcija kolekcija.

R. Scott mano, kad sunku kalbėti apie tvarumą, nežinant, kas drabužius gamina. „Žmonės, kuriuos artimiausiu metu labiausiai paveiks klimato kaita, gyvena pasaulio Pietuose ir labai dažnai patys dirba mados pramonei, ypač masinio vartojimo“, – aiškina ji. Dėl sudėtingos ir laikui imlios gamybos technikos Diotima drabužiai negali būti gaminami masiškai, o jiems kurti būtina samdyti amatininkus. Dėl to R. Scott net baiminasi, kad jos drabužių paklausa gali augti eksponentiniu greičiu. „Juk viską darome tik aš ir tos moterys. Jos priklauso nuo manęs. Mano verslas auga, tačiau stengiuosi tai daryti lėtai, valdyti procesus. Kada nors subursiu tikrą komandą.“ 

Kitas jos tikslas – Diotima prekės ženklą paversti ne tik mados, bet ir Jamaikos kultūros skleidėju. Kaip ir Marcuse’o teorijoje – kultūra aukščiau kapitalizmo, menas kaip socialinės kritikos forma. R. Scott procesas pajudėjo, ji tikrai gali toliau plėtoti savo viziją. „Kadangi esu įsitikinusi tuo, ką darau, galiu būti įžūlesnė, nebijoti kalbėti sava kalba. Tikiuosi, kad žmonės supras, ką noriu pasakyti. Jaučiu, kad galiu savo idėjas stumtelėti dar toliau.“

Prekės ženklo, asmeninio archyvo ir Deirdre Lewis nuotraukos

Rekomenduojame