Tikroji istorija: madingieji laikraščių iškarpomis marginti rūbai pristatyti dar XIX a.
Prieš du dešimtmečius tuometinis mados namų „Dior“ kūrybos vadovas Johnas Galliano pristatė 2000–2001 m. rudens ir žiemos kolekciją, atnešusią ne vieną mados naujovę. Ši prabangiai atrodanti, tačiau gausi iš skiautinių sudėliotų siluetų kolekcija buvo įkvėpta Paryžiaus gatvėse slampinėjančių benamių.
Čia demonstruoti džinsiniai garsiosios balno tipo „Dior Saddle bag“ rankinės modeliai, saulės akiniai vientisais geltonais stiklais, batika blukinto denimo rūbai, kuriuos „Dior“ interpretavo ir 2019 m. pavasario bei vasaros kolekcijoje.
Taip pat podiumu sklendė manekenės, vilkinčios šį rudenį į madą sugrįžusius laikraščių iškarpomis margintus modelius, nuo klasikinių švarkelių, plazdančio audinio suknelių iki lietpalčių ir ilgaaulių.
Prie laikraščių spauda margintų rūbų populiarinimo prisidėjo ir tada rodytas itin didelio pasisekimo sulaukęs televizijos serialas „Seksas ir miestas“, tapęs karščiausių sezono tendencijų pranašu. Jo herojė Carrie Bradshaw, kurios personažą kūrė aktorė Sarah Jessica Parker, pirmoji pasigaudavo naujausius mados vėjus. Seriale ji ne kartą puošėsi įvairiais „Dior“ modeliais, taip pat ir laikraščių spaudinių rašto asimetriško kirpimo suknele.
Nors šiandien linksniuojamas J. Galliano vardu, laikraščių iškarpų raštas kelionę į mados pasaulį pradėjo kur kas anksčiau. Vienas ankstyvųjų pavyzdžių – australų politiko ir verslininko Jameso Stewarto Butterso žmonos Matildos suknelė, vilkėta dar 1866 metais rugsėjo 20 dieną vykusiame pokylyje.
XIX a. antroje pusėje vyravo kūrybiško požiūrio į madą judėjimas, skatinęs damas išsilaisvinti iš varžančios Viktorijos laikų mados. Kūrybingai pasiūta ponios Matildos suknelė puikiai atspindėjo to meto stilistinę kryptį – balto satino sijonas buvo puoštas trylikos Melburno laikraščių iškarpomis, sujungtomis aukso siūlais dabintais krašteliais. Deja, šios suknelės korsažas bėgant metams buvo pamestas, tačiau šiandien yra atkurtas ir demonstruojamas su originaliu sijonu.
Vėliau laikraštinį audinių raštą naudojo įtakinga XX a. modistė Elsa Schiaparelli, garsėjusi siurrealizmo įkvėptais modeliais. 1935 m. atostogaudama Kopenhagoje ji viename turgų pamatė žvejų žmonas ant galvų dėvinčias iš laikraščių sulankstytas kepures. Pasisėmusi įkvėpimo ir grįžusi į Paryžių Elsa užsakė laikraščių spauda margintus audinius, kuriuos panaudojo kurdama savo modelius.
Laikraščiai mados pasaulyje sušmėžavo ir 7-ąjį dešimtmetį, kai reklaminiais tikslais tokią popierinę suknelę sukūrė produktų iš sanitarinių audinių kompanija „Scott Paper Company“. Norėdami gauti popierinę suknelę „Scott Paper Company“ klientai kompanijai išsiųsdavo įsigyto „Scott“gaminio kuponą, primokėdami 1,25 JAV dolerį. Šis reklaminis triukas suveikė puikiai ir laikraštinės suknelės neįtikėtinai greitai išpopuliarėjo, vienu metu per savaitę jų būdavo parduodama net 80–100 tūkst. vienetų.
Vėliau laikraščių spausdiniais margintus rūbus kūrė ir mados namai „Moschino“, ir „Balenciaga“, o šių metų vasaros pabaigoje devintojo dešimtmečio straipsnių apie dizainerę Diane von Furstenberg laikraščių iškarpomis dabintas sukneles pristatė jos vardo mados namai „DVF“. Tiesa, Diane ne vieno buvo užsipulta, kad prie šios sujuosiamos suknelės nepaminėjo anksčiau laikraščiais margintus audinius populiarinusių dizainerių. Visgi dizainerės reputacijai tai nepakenkė – laikraštinė apie 250 dolerių kainuojanti suknelė buvo kaipmat išparduota.
Akivaizdu, kad laikraščių raštas 2019 m. rudenį į madą grįžta su trenksmu, „Instagram“ jau mirga marga naujųjų stiliaus ikonų nuotraukomis, kuriose jos pasipuošusios šią tendenciją atspindinčiais rūbais. Modeliai Elsa Hosk, Rosie Huntington-Whiteley, Kendall Jenner, jos seserys Kylie Jenner ir Kim Kardashian – tai tik keli vardai šiandien demonstruojantys laikraštinius modelius. Mados pasaulis kuždasi, kad būtent šis marginimas iš tendencijų netruks išstumti populiarųjį gyvūnų kailio ir odos raštą.