101 metų madistė Iris Apfel: turiu tai, kas yra žymiai svarbiau už grožį - stilių
„Nesu graži ir niekada tokia nebūsiu. Visgi turiu tai, kas yra žymiai svarbiau. Turiu stilių“, – ši 101-ąjį gimtadienį neseniai atšventusios mados ikonos Iris Apfel frazė tarsi perteikia skirtingus jos asmenybės bruožus. Ji ekscentriška, drąsi, nestokojanti puikaus humoro jausmo ir nuolat kurianti savito stiliaus formulę, kurioje pačiuose netikėčiausiuose kontekstuose vietą randa spalvos, raštai, tekstūros, aukštoji mada ir vintažas.
Iris Apfel gimė 1921 metais Niujorke, Kvinso rajone. Nuo ankstyvos vaikystės ji augo apsupta drabužių, laiką leisdama mamai priklausiusiame butike. Visgi smalsumas Iris vedė toliau nei artima aplinka, tad nuo ankstyvo amžiaus savotišką tyrinėtojos geną mergaitė pradėjo puoselėti antikvariatuose, kuriuose įsigyti juvelyrikos gaminiai iš viso pasaulio tapo unikalios kolekcijos, dėl kurios Iris tapo žinoma visame pasaulyje, pamatu. Nuoseklus domėjimasis išskirtiniais objektais įkvėpė ekscentrišką estetiką puoselėjusią Iris pasirinkti meno studijas, po kurių buvo ir pirmasis su mados industrija tiesiogiai susijęs darbas žurnale „Women’s Wear Daily“.
Nors karjeros pradžioje Iris įžengė į mados industriją, būtent interjero dizaino kūrimas tapo pagrindine jos ilgamečio profesinio gyvenimo sritimi, kuriai didelę įtaką padarė pažintis su vyru Carlu, jos sutuoktiniu tapusiu 1948 metais. Netrukus po tuoktuvių pora įkūrė tekstilės kompaniją „Old World Weavers“, kuri specializavosi vintažinių audinių perkūrime bei baldų tekstilėje. Unikalios estetikos pojūtis ir nuolatinės kelionės po pasaulį, ieškant išskirtinių audinių bei vienetinių interjero akcentų, formavo poros reputaciją, kuri ilgainiui sukūrė galimybę dirbti ir su Baltaisiais rūmais. Įdomu, kad glaudus bendradarbiavimas su Baltaisiais rūmais truko net devynių skirtingų JAV prezidentų kadencijų metu, o pati Iris užsitarnavo „First Lady of Fabric“ (liet. Pirmoji audinių ponia) pravardę. Kartu su vyru Iris aktyviai plėtojo savo kompaniją iki 1992 metų.
Ryški Iris asmenybė ištisus dešimtmečius buvo puikiai žinoma Niujorko dizaino bei kultūros atstovų rate. Visgi globaliu mados ikonos simboliu Iris tapo po 2005 metais, kai „Kostiumo institutas“ Niujorko Metropoliteno muziejuje pristatė parodą, kurios eksponatais tapo visą gyvenimą asmeninę Iris kolekciją pildę aksesuarai, juvelyrikos dizaino objektai ir drabužiai. Pirmą kartą istorijoje muziejaus paroda, pavadinta „Rara Avis“ (liet. Retas paukštis), buvo suorganizuota pagerbiant gyvą asmenybę, nepriklausiusią mados dizainerių elitui. Šis, didelio populiarumo sulaukęs įvykis, tyrinėjęs mados santykį su aksesuarais, tapo puikiu pretekstu pradėti industrijos dialogą dėl mados ir stiliaus sąvokų atskyrimo.
Vakarėliams ir renginiams neteikdama didelės svarbos Iris pabrėžia, kad mėgstamiausia jos vakaro dalis – pasiruošimas, kai, derindama skirtingas tekstūras, masyvius aksesuarus, nestandartinius siluetus, ji kuria atitinkamą vakarėlio temą atspindintį įvaizdį. „Gyvenimas pilkas ir nuobodus, tad tikrai galime sau leisti pasilinksminti tiesiog rinkdamiesi, ką dėvėsime“, – akcentuoja pati Iris, prie savotišku skiriamuoju ženklu tapusių ovalo formos akinių rėmų derindama actekų kultūros simboliais dekoruotus kaklo papuošalus, 3-iojo praėjusio amžiaus dešimtmečio dvasią perteikiančius plunksnų akcentus, kristalais puoštas apyrankes ar įmantriausių geometrinių formų žiedus.
Eklektišką asmenybę ir jos pasaulėžiūrą iš arčiau pažinti leido ir 2014 metais pristatytas Alberto Maysleso dokumentinis filmas „Iris“. Jame pavaizduota ryški Iris kasdienybė, svarbiausi karjeros akcentai, artimas ryšys su vyru Carlu – mirusiu atšventus šimtąjį jubiliejų 2015 metais – ir nuolat tarsi iš naujo atrandamas santykis su mados ir dizaino objektais perteikė autentišką Iris gyvenimo filosofiją. Ekrane parodyti ryškiaspalviai vintažiniai drabužiai ir aksesuarai, vienetiniai aukštosios mados juvelyrikos kūriniai, vos kelis JAV dolerius kainuojanti bižuterija – visa tai Iris stiliaus kontekste atranda vietą ir iliustruoja pačios stiliaus ikonos moto: „Nesivadovauju jokiomis taisyklėmis, nes jas tik laužyčiau.“
Visą gyvenimą kolekcionavusi ir vieną įspūdingiausių asmeninių mados ir dizaino kūrinių archyvą sukaupusi Iris per pastarąjį dešimtmetį tapo itin geidžiama garsių mados ženklų kolaboracijų partnere. Pozityvų žvilgsnį į ekscentriškus mados eksperimentus ir liberalią stiliaus sąvoką puoselėjanti Iris pastaraisiais metais bendradarbiavo su Ralph Lauren, Dries van Noten ir H&M, o kartu su „Mettel“ pristatė ir save įkūnijančią Barbės lėlę. Įdomu, kad visą kartu Iris kuriamą turinį galima stebėti ir jos asmeninėje „Instagram“ paskyroje, kurioje stiliaus ikona šiuo metu turi daugiau nei 2 mln. sekėjų.
Iris Apfel iki šių dienų puoselėja smalsų, mados industrijos neišaukštinantį žvilgsnį į asmeninio stiliaus formatus, kurie nebraižo jokių ribų bei kviečia ryškiai švęsti gyvenimą. Jos ilgametį indėlį į mados ir stiliaus sąvokų atskyrimą tikriausiai tikslingiausiai reziumuoja jos pačios įkvepiančios įžvalgos: „Mada – ją galime nusipirkti, bet stilius – tai, kas priklauso mums. Savo stiliaus atradimas – tai procesas, kuris užtrunka daugybę metų ir reikalauja iš tiesų save pažinti. Viskas priklauso nuo savitos ekspresijos ir, svarbiausia, požiūrio.“