Modelių agentūros RUTA MODELS įkūrėja R.Bartašiūtė: bėgant laikui, centimetrų galia išnyks
Vienos didžiausių ir ilgiausiai gyvuojančių modelių agentūros Lietuvoje „Ruta Models“ įkūrėja Rūta Bartašiūtė šiandien gali skinti saldžius ir pelnytus darbo vaisius – dar ankstyvoje jaunystėje podiumas ją atvedė į nuosavą verslą, kuris padėjo užauginti ir į plačiuosius vandenis išleisti ne vieną puikiai atpažįstamą manekenę, puošusią garsiausius pasaulyje žurnalų viršelius ar madų savaitėse demonstruojančias prašmatnius dizainerių šedevrus.
Šiandien „Ruta Models“ agentūra yra viena geriausiai vertinamų patronuojančiųjų modelių agentūrų Europoje, o moteris atvirauja, kad ilgametė patirtis, prisitaikymas prie aplinkybių bei brandus požiūris atvėrė ne tik platesnius karjeros galimybių kelius, bet ir leido suprasti, kad šioje sparčiai besikeičiančioje industrijoje nėra nieko amžino ir pastovaus.
Minėjote, kad pastarieji keleri metai į jūsų gyvenimą įnešė kontrastingų spalvų, išgyvenimų ir pokyčių. Kas įvyko?
Kelerius metus trukusi pandemija privertė apmąstyti ir darbo struktūrą, kuri padiktavo naujus darbo principus. Savo kailiu įsitikinau, kad nėra nieko pastovaus, tad dėl sparčiai kintančios aplinkos šioje industrijoje tenka nuolat koreguoti planus. Nors agentūrai teko susidurti su iššūkiais, dėl šio laikotarpio įgyvendinome alternatyvią platformą, todėl modelių atrankas šiandien galime vykdyti iš įvairių pasaulio kampelių.
Vadinasi, modelių paieškos prasiplėtė ir už Lietuvos ribų?
Dėl šiuolaikinių interneto galimybių virtualiuoju būdu nauji veidai iš viso pasaulio vis dažniau prisijungia prie mūsų komandos. Šiuo metu turime ir baltarusių, ir ukrainiečių manekenių, viena jų – Daria Serbina, jai karo metu sukako septyniolika. Dariai pavyko atvykti į Lietuvą ir ji tapo mano globotine, šiuo metu gyvena mano namuose Vilniuje.
Vis dėlto, žiūrint į dabartinį jūsų gyvenimą, rodos, spinduliuojate vidine ramybe ir pilnatve. Ar taip yra iš tiesų?
Vidinė ramybė man yra sielos džiaugsmas ir siekiamybė, kurią kasdien stengiuosi puoselėti. Nors recepto, kaip tai daryti, neturiu, stengiuosi galvoti pozityviai, nesvarbu, koks gyvenimo periodas būtų. Esu įsitikinusi, kad mūsų galvoje dominuojančios mintys pritraukia aplinką, kurioje augame, gyvename, tobulėjame...
Kaip pasikeitė modelių industrija nuo agentūros įkūrimo iki šių dienų?
Sparčiai besikeičiantys standartai ir konkurencija diktuoja naujas sąlygas, todėl sprendimus reikia priimti itin greitai. Jei tave lydi sėkmė, negali daryti pertraukos – privalai eiti tuo keliu akimirksniu ir užtikrintai, nes kasdien atsiranda patrauklesnė ar charizmatiškesnė konkurentė, kuri nedelsiant gali užimti tavo vietą. Dar tada, kai pati buvau modelis, turėjome daug laiko augti ir mokytis šioje srityje niekur neskubėdamos, dabar viskas vyksta žaibišku greičiu ir be skrupulų – čia ir dabar.
Kokias vertybes stengiatės įskiepyti savo mokinėms?
Dėl vis labiau didėjančios konkurencijos lengva nuleisti rankas laukiant, kol išaus tavo valanda, todėl savo mokinėms visuomet stengiuosi įskiepyti entuziazmo, užsispyrimo ir, žinoma, kantrybės. Viskas savu laiku, o toms, kurioms pavyksta įgauti reikalingos patirties ir praktikos, sekasi išties puikiai.
Merginoms rengiami įvairūs kursai, juose jos mokosi aktorystės, šokio, pozavimo prieš fotoobjektyvą meno bei vaikščioti podiumu ant aukštakulnių. Visa tai mokėti ir išmanyti yra būtina, tačiau ne paslaptis, kad sėkmę modelio karjeroje lemia tai, kiek esi stipri psichologiškai, todėl merginas ruošiame iš anksto, kartu sprendžiame joms aktualias problemas ir užtikriname visapusišką palaikymą.
Ar sparčiai besikeičiančiuose mados pasaulio standartuose dar egzistuoja tobulos 90-60-90 kūno apimtys?
Ir taip, ir ne. Akivaizdu, kad standartai keičiasi, jau dabar reklaminėse kampanijose šmėžuoja plius dydžio modeliai, juk prie to mūsų akys dar nebuvo pratusios. Tikiuosi ir manau, kad bėgant laikui centimetrų galia išnyks ir manekenės bus vertinamos pagal sveiką fiziologiją ir kūno sudėjimą.
Tai kas šiandien lemia modelių sėkmę?
Kad išsiskirtum iš minios, svarbiausia yra charizma, ji lieka „čempione“ šiame versle. Praktikoje pasitaiko ir tokių atvejų, kai modelis nebūtinai išsiskiria ypatingu grožiu, tačiau daug pasiekia dėl trykštančios charizmos ir stipraus vidinio pasaulio. Natūralumas, geros manieros, originalumas ir pasitikėjimas savimi yra tiesiausias kelias į sėkmę.
O šių savybių išmokstama ar tai visgi yra įgimta?
Yra merginų, kurios į atrankas jau ateina pasitikinčios savimi, dažnai jos būna lankiusios aktorinį ar šokius, todėl neturi didelės scenos baimės. O kai kurioms merginoms nuo pirmų žingsnių tenka daug ko išmokti ar patobulinti.
Kaip pasauliniu mastu yra vertinamos lietuvės?
Kasmet į Lietuvą atvyksta daug užsienio modelių agentūrų atstovų, iš to galima matyti, kad lietuvaitės yra itin paklausios. Jos yra kultūringos, siekiančios tikslo, nebijo darbo ir yra vertinamos už išskirtinį grožį, todėl daug pasiekusių lietuvių modelių pasaulyje gana daug.
Kokiais savo modelių pasiekimais didžiuojatės labiausiai?
„Ruta models“ agentūros modeliai yra tapę Dolce & Gabbana, Borbonese, MaxMara, Yves Salomon, Alexis Mabille, Comme Des Garçons, Barclay Fragrances, Ruslan Baginskiy kampanijų veidais, taip pat pristatę tokių mados namų kolekcijas kaip Chanel, Dior, Valentino, Hermès, Bottega Veneta, Saint Laurent, Givenchy, Chloé, Jil Sander, Gucci, Burberry, Alexander McQueen, Elie Saab ir daugelį kitų žymių vardų, puošė „Vogue“, „Harper’s Bazaar“, „Marie Claire“, „Elle“, „L’Officiel“ žurnalų puslapius.
Kateryna Zub models.com buvo nominuota kaip viena iš „Top New Faces“ manekenių ir 2019 metais „ELLE Style Awards“ nominacijoje tapo metų modeliu. Mūsų modeliai taip pat tapo prestižinio pasaulinio modelių konkurso „Elite Model Look“ finalininkėmis.
Ar šiais laikais modeliai vis dar susiduria su stereotipu – „graži, vadinasi, kvaila“?
Su šiuo stereotipu susiduria ne tik manekenės, bet tokių posakių, laimei, išgirstu vis rečiau. Galbūt tai priklauso nuo kartos, požiūrio. Sunku pasakyti, bet būna visaip: nereikia apie knygą spręsti tik iš jos viršelio, neįsigilinus į turinį. „Kvaila“ mergina niekada nepasiektų aukštumų šioje industrijoje.
Koks pirmas nuotykis šauna į galvą, prisiminus visus dvylika agentūros gyvavimo metų?
Paryžiaus madų savaitė, kovo mėnesio pirmoji savaitė, jei neklystu, 2017 metai. Chanel užkulisiuose vyksta paskutiniai pasirengimo darbai, modeliai rikiuojami į eilę išeiti ant podiumo. Vienas iš mūsų modelių K. Zub lemiamu momentu netyčia užsikerta tualete ir negali išeiti, telefono, žinoma, neturi. Laimei, vienas iš organizatorių Kateryną surado laiku ir ji spėjo pasirodyti ant podiumo (juokiasi).
Daug metų pati praleidote ant podiumo. Kokią save prisimeni iš tų laikų?
Neseniai varčiau nuotraukas ir suradau seną polaroidinę nuotrauką: man septyniolika metų, esu mados sostinėje Milane, ką tik išėjusi iš kirpyklos su nauja šukuosena – trumpais iki pečių plaukais, jaučiuosi pakylėta... Bet ne apie tai. Kaip dabar pamenu tą nenumaldomą norą, be galo pozityvią energiją ir užsispyrimą daug nuveikti šioje srityje. Deja, didelių aukštumų kaip modelis nepasiekiau, tuo metu modelių industrijoje dominavo kiek kitoks tipažas. Tačiau bėgant laikui tapo akivaizdu, kad turėjau daugiau potencialo tapti profesionalia modelių agentūros vadove. Šiandien savo, kaip modelio, įgyta patirtimi mielai dalijuosi su savo mokinėmis.
O nuo ko pradėjote pirmuosius žingsnelius podiumo link? Kaip sugalvojote įkurti nuosavą modelių agentūrą?
Gimtuosiuose Šiauliuose pradėjau lankyti modelių mokyklą, kas tais laikais (1994–1995 metais) buvo visiška naujiena ir tikrai ne visos norinčios ten galėjo patekti. Kelis kartus dalyvavau Šiaulių krašto misių rinkimuose, o 1996-aisiais – grožio konkurse „Mis Lietuva“. Pirmas tarptautinis žingsnis buvo grožio konkursai Turkijoje, Korėjoje, Brazilijoje ir tik vėliau, būdama šešiolikos, pradėjau dirbti kaip modelis. Pradėjau nuo Milano ir vykau ten Riccardo Gay agentūros kvietimu – tai agentūrai tuo pačiu metu priklausė ir supermodelis Naomi Campbel.
Kelias savo agentūros link prasidėjo dar tada, kai priklausiau vienai Baltijos šalių modelių agentūrai ir joje modeliu dirbau ketverius metus. Kadangi turėjau sukaupusi patirties ir mačiau šios industrijos virtuvę, jos savininkas Massimo Parisi pasiūlė tapti man šios agentūros vadove, vos man suėjus dvidešimt. Šias pareigas ėjau septynerius metus, taip viskas ir prasidėjo... Vėliau, per ekonomikos krizę, netekau darbo, todėl privalėjau galvoti, ką darysiu toliau. Puikiai pažinau šią rinką, todėl pribrendo mintis įkurti savo agentūrą ir dirbti toje srityje, kurią išmanau geriausiai.
Modelio karjerą baigėte dvidešimties, kodėl taip anksti? Atsukusi laikrodį būtumėte ką nors dariusi kitaip?
Nebemačiau prasmės būti modeliu ir su tuo susitaikiau, kartais ne viskas priklauso nuo mūsų. Nesigailiu nė dėl vieno savo gyvenime priimto sprendimo, vadinasi, taip reikėjo ar taip buvo lemta – šiandien be galo džiaugiuosi nueitu keliu ir ten, kur esu dabar.
Apie ką jums yra branda? Kaip bėgant metams keitėsi jūsų požiūris?
Su branda, pirmiausia, atėjo pagarba sau – gebėjimas savarankiškai mąstyti, nepasiduoti
aplinkinių nuomonei. Išmokau įsiklausyti į save, valdyti neigiamas emocijas ir per daug jautriai nereaguoti į tam tikrus dalykus – teko daug patirti, kad to išmokčiau. Šiame gyvenimo etape mano siekiamybė yra ramybė ir pozityvumas.
Gyvenate Vilniuje, tačiau išmaišėte ne vieną pasaulio kampelį. Į kokią vietą visuomet norisi sugrįžti?
Nors pati esu kilusi iš Šiaulių, bėgant metams supratau, kad visuomet malonu grįžti į Vilnių – miestą, kuris tapo mano namais. Darbo reikalais tenka dažnai lankytis mados sostinėse: Niujorke, Londone, Milane, Paryžiuje, kiekvienas iš jų turi savo žavesio, charizmos, didybės, žmonių įvairovės, savito charakterio, todėl kaskart ten nuvykus smagu atrasti ką nors naujo. Bet, jei reikėtų išskirti vieną, sakyčiau, kad ilgam mano širdį yra užkariavusi Japonija – žmonių nuolankumas, subtilumas, išskirtinė kultūra, ten jaučiuosi ypač laisvai.
Sakoma, kad niekada nėra vėlu, tačiau ar brandaus amžiaus moteris dar gali pradėti siekti modelio karjeros?
Žinoma. Vilniuje yra ne viena atrankų agentūra, kuri kviečia įvairaus amžiaus ir išvaizdos vyrus bei moteris išbandyti save šioje srityje. Tačiau čia pasaulinės šlovės vis dėlto tikėtis nevertėtų. Nors, kas žino... Pastebėjau, kad Lietuvoje užsakovai vis dažniau ieško modelių, atitinkančių jų pirkėjų amžių, pageidauja brandesnių tipažų, todėl pačiai neretai tenka dalyvauti reklaminėse fotosesijose.
Grožis – labai subjektyvus dalykas, o kas jis jums?
Grožį lengva pamatyti, bet kartu sunku ir apibūdinti, kiekvienas jį matome skirtingai. Man grožis yra unikalumas. Tačiau šventai tikiu, kad tai, kas gražu, – jausmai, meilė – išlieka ilgam...