Perlai - amžina klasika šiandien atgyja naujai
Perlai ištisus šimtmečius simbolizavo klasikinės estetikos kanonus, galią ir visuomenėje užimamą statusą. Natūralaus gamtos stebuklo epitetą įgavę perlai per skirtingus istorinius etapus išliko laikui nepavaldžios klasikos akcentu, kuris šiandien tarsi iš naujo atgyja pačiais netikėčiausiais mados formatais.
Amžina klasika
Nuo senovės Romos, XVII amžiuje sukurto olandų tapytojo Johanneso Vermeerio paveikslo „Mergina su perlo auskaru“ iki Coco Chanel kasdienio įvaizdžio uniformos – perlai, atrandantys vietą skirtinguose istorijos kontekstuose, išlaikė simbolinę reikšmę ištisus tūkstantmečius. Istoriniuose šaltiniuose, pasakojančiuose apie laikotarpį pr. Kr., teigiama, kad perlai buvo dovanojami karališkųjų šeimų atstovams Azijoje, išreiškiant didžiausią pagarbą. Senovės Romos laikotarpiu juvelyrikos kūriniai, dekoruoti perlais, reiškė, kad asmuo visuomenėje užima itin aukštą padėtį. I amžiuje pr. Kr. Julijus Cezaris net patvirtino oficialų įstatymą, kuris draudė nešioti juvelyriką su perlais visiems asmenimis, kurie nepriklauso aukščiausiai visuomenės klasei. Senovės istorijos kontekste tapę statuso simboliu, perlai įgavo ir daugiau reikšmių, pavyzdžiui, viduramžiais riteriai tikėjo, kad perlai mūšiuose juos apsaugos ir suteiks stiprybės. Pasiekus XIX amžių, perlų paklausa buvo tokia didelė, kad šio amžiaus pabaigoje Japonijoje radosi kultivuojamų perlų industrija, o perlų fermos užtikrino, kad jau „riaumojančių dvidešimtųjų“ kontekste perlai tapo ženkliai lengviau prieinamu glamūro estetikos elementu.
Perlai ir Holivudas
Nuo pat XX amžiaus pirmosios pusės perlai sujungė fiktyvius ir tik ekrane matomus personažus bei realias Holivudo ikonas, taip kuriant harmoningą, laikui nepavaldžią estetiką, kurią atkartoti siekė tūkstančiai žiūrovų. Lauren Bacall, Grace Kelly bei Marilyn Monroe – šios ikoniškos aktorės juvelyriką su perlais dėvėjo tiek ekrane, tiek ir realiame gyvenime, tad toks pasirinkimas įkvėpė ne vieną dešimtmetį vyravusią moters įvaizdžio formulę, kurioje subtilios juvelyrikos detalės su perlais užėmė itin svarbią vietą.
Visgi bene didžiausią įtaką populiariajai kultūrai padarė kino kadrai, užfiksuoti filme „Pusryčiai pas Tifanį“. Šio filmo pradžioje aktorė Audrey Hepburn pasirodo dėvinti Givenchy mados namų juodą suknelę bei penkių eilių dramatišką perlų vėrinį, sukurtą žymaus prancūzų juvelyro Rogerio Scemamos. Kontrastas tarp subtilios, tylios aprangos ir masyvaus perlų vėrinio sukūrė į mados bei kino istoriją įėjusį įvaizdį, tapusį amžinos klasikos simboliu.
Modernios interpretacijos
Nors ilgą laiką perlais dekoruoti papuošalai kėlė asociacijas su griežtu klasikiniu įvaizdžiu ar net politinio elito atstovėmis, šiandien galime stebėti itin kontrastingas bei novatoriškas dizainerių interpretacijas su perlais. Gėlavandeniai, kultivuoti, natūralūs, užauginti laboratorijose ar dirbtiniai – atrodo, kad skirtingos perlų rūšys bei unikalios jų formos per pastaruosius dešimtmečius tarsi iš naujo atrodo vietą ne tik eksperimentinės juvelyrikos kontekste, bet ir kuriant drabužius.
Vieni akivaizdžiausių pavyzdžių, kaip perlai gali tapti vienu iš mados namų vizitinių kortelių, – Simone Rocha ir Giambattista Valli. Šie mados namai drąsiai naudoja perlus kurdami netikėčiausių tekstūrų bei siluetų sukneles, ready to wear koncepto gaminius bei unikaliai randa būdų, kaip integruoti perlus į galvos apdangalus bei aksesuarus. Žinoma, savotišką perlų renesansą galima stebėti analizuojant ir pastarųjų sezonų kolekcijas, pristatytas mados savaičių metu. Givenchy, Celine, Altazurra, Dior – tai tik dalis mados namų, kurie, pristatydami inovatyvius dizaino sprendimus, ieško būdų, kaip elegancijos ir statuso simboliu tapusį perlą aktualiai pristatyti naujai vartotojų kartai.